Adecco har, i likhet med flere kommunale og statlige virksomheter, på det groveste utnyttet sine arbeidstakere. I det offentlige er ufrivillig deltid et problem, fordi dette utnyttes. Sykefraværet er stort i helse-, og sosialsektoren, (9-10% er vanlig) og for å holde stramme budsjetter har man ofte ikke en stor nok grunnbemanning til å demme opp for dette sykefraværet.
Man har da valgt å ansette flere i små stillinger, noe som betyr at disse arbeidstakerne må arbeide over 100% stilling før de får overtidsbetalt. Flere blir da avhengige av å ta "ekstravakter" for å få en inntekt det går an å leve av, og kommunen/staten sparer penger ift å slippe å bruke fulltidsansatte som genererer overtid.
Det som dessverre også er utbredt er å ikke dekke opp vakter for folk som blir syke. Hva er egentlig verst? Å ha full bemanning der noen har gått en dobbel vakt eller å ikke dekke opp vakta i det hele tatt med påfølgende belastning for personell og brukere? Begge deler er selfølgelig uakseptabelt. Det offentlige er de som selv har flest ansatte som er unntatt fra arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Dette gjelder f.eks politi, barnevernsansatte i spesielle turnuser (Her kan de ansatte jobbe flere dager i strekk), ansatte ved utenriksstasjonene og leger. Beretninger om leger på vakt i flere døgn har vi hørt mange ganger.
Så hva mer har de glemt?
I Følge SSB vil Norge i 2030 ha en samlet mangel på 40 000 helsearbeidere. Nå som ikke bare Adecco, men hele bemanningsbransjen er stemplet som svindlere og taskenspillere - Hvem skal nå reise til Sverige, Polen, Tyskland, Estland osv for å; - ikke bare rekruttere sykepleiere og helsearbeidere, men også lære dem Norsk, skaffe dem bopel, hjelpe til med nødvendige papirer og autorisasjoner - "selge" Norge slik at de faktisk har lyst å reise hit? Bemanningsbransjen har, og har hatt en omfattende rolle i rekrutteringen av utenlandsk helsepersonell. Mange av disse jobber i dag i faste stillinger i stat og kommune. Hvem skal gjøre denne jobben nå? Stat og kommune?
Slik som staten klarte å oppfylle full barnehagedekning?
Barnehageforliket ble vedtatt av et bredt flertall i stortinget i 2003. I 2005 var full barnehagedekning en stor valgkampsak for SV, og Soria Moria erklæringen hadde en klar målsetting om full barnehagedekning innen 1. januar 2008. Slik gikk det kort sagt ikke. Da stod fortsatt 2400 barn på venteliste. Den sannheten som venstresiden igjen har "glemt" er at full barnehagedekning ikke hadde vært mulig uten de private aktørene. I underkant av halvparten av alle barnehageplassene i norge er det private som står for. Langt flere barn ville stått i kø uten de private aktørene, siden makspris innføringen medførte at færre benyttet kontantstøtte, flere ønsket full barnehageplass og etterspørselen etter plasser føk rett til værs - spesielt for de yngste barna som krever mer areal og flere ansatte pr barn.
Diskuter gjerne innleggene her :)
SvarSlett